Weekendje zon, zee en strand in Monte Hermoso - Reisverslag uit Monte Hermoso, Argentinië van Xander Klaauw - WaarBenJij.nu Weekendje zon, zee en strand in Monte Hermoso - Reisverslag uit Monte Hermoso, Argentinië van Xander Klaauw - WaarBenJij.nu

Weekendje zon, zee en strand in Monte Hermoso

Door: Xander van der Klaauw

Blijf op de hoogte en volg Xander

09 Februari 2013 | Argentinië, Monte Hermoso

Op 7 februari 2013 landde ik op het internationale vliegveld van Buenos Aires. Ik ben in Argentinië om een vriend op te zoeken, die vier maanden bij mij in Nederland heeft vertoefd. Vanaf het vliegveld was het ongeveer een uurtje rijden met de bus richting La Plata, waar ik mijn uitvalsbasis heb in het appartement van Juanma. Hij studeert aan de universiteit van La Plata en woont er samen met zijn broer. Het is een lekker rommelig en knus studentenappartement. De stad is zelf een groot vierkant, straatnamen kennen ze hier niet en de architect heeft goed zijn best gedaan om een mooie synchrone stad te creëren. Daar is hij in elk geval erg goed in geslaagd, verdwalen doe je hier zeker niet. Bovendien bevindt zich hier het nationaal natuur museum, logisch gelegen aan de faculteit van de natuurwetenschappen. In een dezer dagen zal ik zeker even naar binnen lopen.

De eerste dagen in Argentinië waren fantastisch, Argentijnen maken zich in tegenstelling tot Nederlanders niet zo snel druk. Plannen veranderen hier met de minuut, afspraken maken doen ze niet echt aan en je kan zo bij de buren aanbellen om gezellig wat mate te drinken. In de supermarkten word je berispt als je na negen uur nog alcohol koopt, dat mag niet en iedereen houdt zich hier keurig aan. In Nederland had je diegene al lang uitgelachen. Op het vliegveld gaan ze vrolijk een praatje met je maken bij de douane terwijl de rij voor de paspoortcontrole alsmaar groter wordt. Zo weet de douanebeambte inmiddels hoe je duim in het Nederlands zegt.

Na een paar dagen te zijn verbleven in La Plata was het tijd om het strand op te zoeken in Monte Hermoso, een beruchte badplaats hier in Argentinië want de locals waren massaal afgereisd. De stroming is hier ideaal, vandaar heb je er heerlijk zwemwater. De reis van La Plata naar Monte Hermoso ging via de bus. De bussen zijn uitstekend hier, hoe meer je betaald hoe meer je stoel achterover kan klappen tot zelf een max van 180 graden. Slapen doe je dus zeker, de afstanden zijn groot namelijk en de bussen rijden vaak in de nacht.

Het strand was fantastisch, de temperatuur was met zo'n dertig graden heerlijk en het water was ook lekker warm. Het was er wel erg druk met Argentijnen, ik kwam er pas later achter dat het carnaval was en dat dat wellicht de reden was dat er zoveel mensen op de badplaats afkwamen. 's avonds worden de Argentijnen dan pas echt wakker, ze eten pas laat en gaan dan vanzelfsprekend ook veel later naar bed dan wij in Holland. Monte Hermoso werd wakker, vlakbij het strand stond een podium opgesteld waar een coverband populaire Argentijnse muziek speelde. Stilstaan doe je niet in Argentinië, dan word je juist raar aangekeken vandaar dat je gewoon lekker mee moet dansen. Overal waren tevens kraampjes te bewonderen en het straattheater was ook aanwezig. De discotheken opende langzaam haar duren, en de feesten gingen door tot zonsopgang.

Hoewel de prijzen relatief hoog zijn, is dat wel een heerlijke plek om even bij te komen als je bijvoorbeeld aan het rondreizen bent. Het strand is mooi, het water is heerlijk en de atmosfeer is heel vriendelijk!

• 18 Februari 2013 - 19:16

Margot:

Heey Xander, leuk, zo'n reisverslag. ziet er allemaal goed uit. Zon, zee, strand, feesten, eten, wat wil je nog meer? Zo begin je in ieder geval uitgerust aan je rondreis :-))