Studentenstad La Plata - Reisverslag uit La Plata, Argentinië van Xander Klaauw - WaarBenJij.nu Studentenstad La Plata - Reisverslag uit La Plata, Argentinië van Xander Klaauw - WaarBenJij.nu

Studentenstad La Plata

Door: Xander van der Klaauw

Blijf op de hoogte en volg Xander

27 Februari 2013 | Argentinië, La Plata

Plaza Moreno, het natuurmusuem, het bos en meters pizza met flessen bier.

Ik zit nu bijna drie weken hier in La Plata, ik begin de stad een beetje te kennen dus werd het tijd om maar weer eens wat te schrijven over La Plata. Tussen het Spaans leren door heb ik immers genoeg tijd gehad om eens even rond te kijken hier.

Zoals ik al vertelde kennen ze hier geen straatnamen, en is alles keurig verdeeld in blokken, pleinen en diagonalen. Het grootste plein van de stad en logischerwijs gelegen in het centrum is het plaza Moreno. Aan de voet van het plein bevindt zich de kathedraal, met daartegenover aan het andere uiteinde de bank van de provincie Buenos Aires. Het plein oogt eigenlijk een beetje Frans evenals de kathedraal, toch is het zeker een bezoek waard. De kathedraal wordt 's nachts zelfs verlicht, en de Argentijnen gaan dan met elkaar wat eten op het Moreno plein. Er ontstaat dan een hele gemoedelijke Argentijnse sfeer.

Aan het uiteinde van de stad, of aan het begin net hoe je het bekijkt bevindt zich het bos en het museum. Het bos is eigenlijk voor stadse begrippen behoorlijk groot, en je kunt er van alles doen. Mathe drinken bij het meer, 's avonds als het afgekoeld is hardlopen of samen met de kinderen een bezoekje brengen aan de kleine dierentuin. Ook ligt het meest beroemde museum van La Plata in het bos, het natuurmuseum.

Het museum kan je misschien nog wel het best vergelijken met Naturalis in Leiden. Evenals naturalis staat het hier in La Plata ook vol met opgezette dinosauriërs, ook vind je er allerlei soorten fossielen van tal van beesten. Op de bovenverdieping vind je dan nog allerlei overblijfselen die gevonden zijn in heel Latino Amerika. De collectie is veel te groot om nu op te noemen, als je er van plan bent om heen te gaan kan je dit het beste op dinsdag doen dan is het nog gratis ook, anders betaal je het schamele bedrag van 6 peso(1 euro). Al met al bezitten ze hier een rijke collectie, een bezoek moet je dan ook zeker brengen.

Gister nam Juanma me mee naar een vriend van hem, een andere vriend was daar ook en die had nog eens twee Spanjaarden meegenomen. We bestelden een pizza, het was mij niet helemaal duidelijk wat er nou besteld werd want mijn Spaans is nog niet bijstergoed. Nadat de pizza's binnen werden gebracht zag ik dat we een pizza van een meter hadden. Elke 20 centimeter had een andere smaak, het was een prachtig gezicht. De pizza smaakte ook nog eens bijzonder goed, daar kunnen we in Nederland nog wat van leren. Bij de pizza hoor je hier altijd bier te drinken, nu drink je hier geen bier uit blikjes of glaasjes maar uit flessen van een liter. Je deelt de flessen dan met elkaar, zoals eigenlijk hier alles gedeeld wordt in Argentinië.

Het wordt dit weekend dan waarschijnlijk hoogtijd om even een kijkje te nemen in de hoofdstad, waarschijnlijk want in Argentinië is niks zeker. Het plan kan zomaar weer omgegooid worden. Ik ga me maar weer bezig houden met Spaans en jullie horen van me!

Ciaaaoo x

• 06 Maart 2013 - 19:13

Margot:

een pizza van een meter! dat moeten we onthouden voor het volgende eindfeest op D!!