Er is weer licht! Zwarte dagen in La Plata - Reisverslag uit La Plata, Argentinië van Xander Klaauw - WaarBenJij.nu Er is weer licht! Zwarte dagen in La Plata - Reisverslag uit La Plata, Argentinië van Xander Klaauw - WaarBenJij.nu

Er is weer licht! Zwarte dagen in La Plata

Door: Xander van der Klaauw

Blijf op de hoogte en volg Xander

04 April 2013 | Argentinië, La Plata

Twee dagen geleden viel er hier 400 mm regen binnen twee uur, het resulteerde uiteindelijk in minstens 50 dodelijke slachtoffers. We hebben zo'n 45 uur zonder licht gezeten en ik denk dat een groot deel van de stad het nog steeds moet stellen zonder licht en water.Bovendien is er ook behoorlijk wat materiële schade.

Het begon allemaal nog wel leuk hier, het startte ontzettend hard te regenen en Juanma kwam met het gekke idee om onze zwembroeken aan te trekken en buiten een paar blokjes te gaan rennen. Op sommige plekken belandden we al tot onze knieën in het water, maar het mocht de pret niet deren. We hielpen nog een groentezaakje en een man die met zijn scooter vast kwam te zitten in het water.

Eenmaal teruggekeerd in huis, hoorden we al over het journaal dat het noodweer in Buenos Aires zorgde voor vijf doden. De vrolijke sfeer veranderde al snel in een wat gekke stemming. Niet veel later ging ook hier de stroom uit en bleef de regen voor nog wel een paar uurtjes aanhouden. Gelukkig hebben we een appartement aan de relatief hoge kant van de stad, waardoor we hier weinig last hadden van het water.

Al snel hoorden we hele anderen verhalen aan de andere kant van de stad waar de broer van Juanma woont. Het water stond daar op sommige plekken wel twee meter hoog, de eerste verdieping was niet meer te gebruiken, en er was zelfs een familie die de gehele nacht op het dak doorgebracht had. Dat vertelde hij ons over een gebrekkige telefoonlijn. Met hem ging gelukkig alles goed, en samen met een aantal anderen heeft hij behoorlijk wat mensen gered.

Zelf was het nog lastig voor te stellen hoe erg het allemaal was, want ondanks dat we een klein riviertje beneden ons hadden lopen viel het opzich wel mee. De volgende dag kwam het besef pas echt dat het behoorlijk fout is gegaan. De sfeer op straat was erg gelaten, iedereen zocht elkaar op en in het laagste gedeelte van de stad stond nog heel veel water. Samen met Juanma en zijn broer hebben we zo'n zeventig minuten lang een huis leeg geschept. Gelukkig was iedereen erg behulpzaam voor elkaar, waardoor het slachtofferaantal relatief laag is gebleven.

Een half uurtje geleden sprong plots alles weer aan, de televisie de lichten en de computer. We konden het eigenlijk niet geloven, we sprongen heel eventjes in het rond. Al hebben we wel twee leuke avonden gehad zonder licht. We hebben een Argentijns kaartspel gedaan, in het donker wat proberen te koken, wat muziek gespeeld en een beetje fernet gedronken. Zo zie je dus maar je hebt niet altijd elektriciteit nodig.

Wij zijn er relatief goed vanaf gekomen, volgende keer kom ik vast wel met een wat positiever verhaal.

Groeten vanuit een droog La Plata!
x

• 05 April 2013 - 21:20

Margot:

blij te horen dat alles ok met je is. Lijkt me een heel bizar iets, ramptoerist zijn. Maar wel goed dat de mensen elkaar helpen in zulke moeilijke tijden. Want de overheid stuurt echt niemand om je huisje leeg te scheppen. Alleen die twee gezellige avonden zonder licht.... mmmm... hoe heette dat lied ook al weer: where were you when the lights went off, in New York city???
    groetjes, M